Martin Scheuregger is Senior Lecturer in Music at the University of Lincoln where he leads the BA (Hons) Music programme. He was awarded the degree of PhD from the University of York in 2015 for his thesis ‘Conceptions of Time and Form in Twentieth and Twenty-First-Century Music’, which combines musical analyses and compositions. His interests in the methodologies of practice research have led to recent publications exploring the role of the written element in composition PhDs, and the role of autoethnography in composition research. He has published on the music of György Kurtág and Thomas Simaku, and is currently developing a monograph on the music of British composer George Benjamin.

Litha Efthymiou is a composer and Lecturer in Composition at the University of West London. Her current research focuses on gesture-based modes of expression in composition. Past research dealt with medievalism in music – an area she focused on for four years whilst working on the ERC funded project Shaping Text, Shaping Melody, Shaping Experience in and through the Old Hispanic Office at the University of Bristol.  Her research has been funded by organisations including ERC, St Hugh’s Foundation, Arts Council England, and the Wellcome Trust. She has published journal articles with Contemporary Music Review, Context, Airea, and is currently working on a book chapter about Pinchbeck’s Ravel Trilogy for an edited collection for Routledge.

Heft 10

Ausgabe 10 - Oper_Musik_Theater

August 2021

ISSN 2191-253X

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Audience Perception in Experiential Embodied Music Theatre: A Practice-based Case Study

von Litha Efthymiou & Martin Scheuregger

Zusammenfassung.

Ein verbreitetes Merkmal von Werken des zeitgenössischen Musiktheaters ist, dass sie über verschiedene disziplinäre Grenzen hinweg angesiedelt werden, was oft zu einer komplexen Schichtung von Musik mit anderen künstlerischen Formen wie Theater, Text, Film und Bewegung führt (Bonshek, 2006; Rebstock & Roesner, 2013; Lehmann, 2006). In einigen Fällen hat diese Interdisziplinarität die Schöpfer dazu veranlasst, Räume jenseits des traditionellen Theaters zu erkunden, so dass der Aufführungsort zu einem wichtigen und wesentlichen Merkmal der multimodalen Struktur eines Werks wird. Ein aktuelles Beispiel einer solchen Arbeit – I Only Know I Am (2019), komponiert von den Autor*innen – liefert hierzu eine Fallstudie, in der Ideen des Experientialismus durch die Brille von Zeit und Raum erforscht werden. Eine Video-Performance des Werks bildet hier einen integralen Bestandteil des Textes.

I Only Know I Am wurde für The Lawn, Lincolns historisches ehemaliges Psychiatriegebäude, geschrieben und dort auch uraufgeführt. Eine Reihe von poetischen, biografischen und akademischen Texten, die verschiedene Zeitgrenzen und Orte überschreiten, sind in der Musik präsent und prägen diese. Die Texte sind mit der Nervenheilanstalt von Lincoln verbunden und verweben, überlappen, zirkulieren und interagieren mit ihr, um eine Form von ortsspezifischem, erfahrungsorientiertem Musiktheater zu schaffen.

Wir behaupten, dass das Werk durch eine Lesart verstanden werden kann, die die Frage der historischen und musikalischen Zeit in den Blick rückt, sowie durch Beziehungen zwischen den referenzierten Texten und dem Raum der Aufführung. Die historische Zeit wird durch Referenzen deutlich, die vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart reichen, während die musikalische Zeit (Kramer, 1988) durch die Verwendung von kompositorischen Mitteln, die die zeitliche Wahrnehmung formen, gesehen wird. Durch die Kombination verschiedener zeitlicher Skalen und die Nutzung intertextueller Verbindungen bietet das Werk einen besonderen Blick auf die Dimension der Erfahrung im zeitgenössischen Musiktheater.

Abstract

A common feature of contemporary music theatre is that it is situated across various disciplinary boundaries, often leading to a complex layering of music with other artistic forms, such as theatre, text, film, and movement (Bonshek, 2006; Rebstock & Roesner, 2013; Lehmann, 2006). In some cases, such interdisciplinarity has led creators to explore spaces beyond traditional theatrical settings, such that performance location becomes an important and intrinsic feature of a work’s multimodal fabric. A recent example of such work—I Only Know I Am (2019), composed by the authors—provides a case study here in which ideas of experientialism are explored through the lenses of time and space. A video performance of the work forms an integral part of the text here.

I Only Know I Am was written for, and received its first performance in, The Lawn, Lincoln’s historic former asylum building. A series of poetic, biographical, and academic texts that cross various time boundaries and locations are present in and inform the music. The texts are connected to Lincoln’s asylum and interweave, overlap, circulate, and interact with it to create a form of site-specific, experiential, music theatre.

We claim that the work can be understood through a reading situated in historical and musical time, and through relationships between referenced texts and the space of the performance. Historical time is understood through references that range from the eighteenth century to the contemporary, whilst musical time (Kramer, 1988) is seen through the use of compositional devices that shape temporal perception. By combining different temporal scales, and leveraging intertextual connections, the work offers a particular window into the experiential dimension of contemporary music theatre.