Samuel Penderbayne:
Since 2015, he has worked on a doctorate (doctor scientiae musicae) at the Hamburg University of Music and Theatre under the supervision of Prof. Fredrik Schwenk and Prof. Reinhard Flender for submission in summer 2018. Works include Alice im Wunderland (experimental musical, 2014, Prinzregententheater, Munich), I.th.Ak.A. (chamber opera, 2018, Hamburg State Opera), Die Schneekönigin (chamber opera, 2019, Deutsche Oper Berlin) and Fucking Åmål (large-scale opera, 2020, Hamburg State Opera).

Heft 8

Künstlerische Forschung im Kontext des Musiktheaters

Juli 2018

ISSN 2191-253X

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Composing the Music-Theatre Work I.th.Ak.A. within a Framework of Artistic Research

von Samuel Penderbayne

Zusammenfassung.

Die Uraufführung der Musiktheaterproduktion I.th.Ak.A fand am 6. April 2018 in der Opera Stabile, einer Spielstätte der Hamburger Staatsoper, statt. Unterstützt wurde die Uraufführung von der Claussen-Simon-Stiftung sowie der Hochschule für Musik und Theater Hamburg. Die Musik wurde in einem Künstlerische-Forschung-Projekt entwickelt. Das Ziel war hierbei, intuitive kreative Ideen durch kritische Reflexion kognitiv beschreibbar zu machen. Im Speziellen war mein Wunsch, das Potential zu beleuchten, eine Oper der zeitgenössischen Klassik durch Elemente kommerzieller Musikgenres anzureichern. Dies beinhaltete die Entdeckung, dass solche Genres als „external“ zur klassischen Musiktradition bezeichnet werden müssen, was eine Innen/Außen-Beziehung zwischen zeitgenössischer Klassik und kommerziellen Musikgenres beziehungsweise einen Neuheitswert durch ihre Interaktion beschreibbar macht. Der Artikel reflektiert den kreativen Kompositionsprozess bei der Entwicklung der Partitur einer neuen Oper und evaluiert die konstitutiven Momente ihrer Entstehung.

Abstract.

I.th.Ak.A. is a new music-theatre production, premiered on 6 April 2018, in the Opera stabile of the Hamburg State Opera, supported by the Claussen-Simon Foundation and University for Music and Theatre, Hamburg. The music was developed within an Artistic research project, aiming to make intuitive creative ideas cognitive through critical reflection. Specifically, I wished to shed light on the potential to enrich an opera of contemporary classical music through elements of commercial music genres. This involved conceiving such genres as ‘external’ to the classical music tradition and perceives an inside/outside relationship between contemporary classical music and commercial music genres (respectively) and a possibility for ‘newness’ through their interaction. This article reflects on the creative compositional process of developing the score of a new opera and evaluates formative moments thereof.